söndag 29 mars 2009

Bokrea.

I torsdags köpte jag en sångbok på bokrean för 99 kr.
Vi hade den hemma och sjöng ur då jag var liten. Jag kan massor av sångerna i boken, men behöver ju bli påmind om texten. Det är jättemånga söta barnvisor i den boken och den bästa sånglärarinnan mamma, har lärt mig sångerna. Det är lite kul att få sjunga samma sånger för sina egna barn som man själv fick höra då man var barn.

En sång i boken heter "Familjen krokodil" och i texten då jag var barn stod det:

"I Niggerland, händer ibland, att man få se på Nilens svarta strand........."

I dagens upplagor av samma bok står det:

"I Afrikaland, händer ibland, att man få se på Nilens svarta strand......."

Doktorn i sången hette "gamle Niggerdoktor Pillerman"

Idag står det " gamle Djungeldoktor Pillerman".

Jag skrek rakt ut då jag såg det, och ändrade genast tillbaka orden till dess ursprung med en blyertspenna.
Jag vet att man inte får säga "neger" längre, men jag vägrar att ändra mina barnvisor!!!
Pippis pappa kommer alltid vara en Negerkung och inte någon Söderhavskung!
Chokladboll heter Negerboll , annars borde det vara förbjudet att kalla de torra kakorna för "Finska pinnar" också! Eller hur Leniz :)

Nu, Junior!! Nu ska vi sjunga........ om gamle Niggerdoktor Pillerman!



Familjen Krokodil:

"I Niggerland, händer ibland att man får se på Nilens svarta strand
Herr krokodil, Fru krokodil och lilla krokodille Lilleman
Solen den skiner hett på niggerlandet ner
Där ligga de och gäspa käkarna ur led
Herr krokodil Fru krokodil och lilla krokodille Lilleman

Herr krokodil, Fru krokodil och lilla krokodille Lilleman
De dra åstad,vandra i rad till gamle niggerdoktor Pillerman
Krokodillelilleman, han skrek i himlens höjd
Men doktor Pillerman han grinade förnöjd;
Jag tror minsann Gapa du kan!
Jo-jo, sa gamle doktor Pillerman

Doktorn tar fram, högst allvarsam en jätteflaska full med levertran
Håll dig nu still Herr krokodil sa han, och käkens gångjärn smorde han
Herr krokodil slog gapet samman med en smäll
Och det blev slut på krokodillebarnets gnäll
Gäspning man kan bota minsann
Med levertran sa doktor Pillerman"

3 kommentarer:

Leniz sa...

va då finska pinnar jag trodde dom hette pilska finnar och du negerboll är självklart

akiz sa...

hahahahaha, just det ja!!! så heter dem!

Carro sa...

vilken sjuk jäkla barnvisa..ni kommer få sjuuuuuka barn! : )