söndag 21 juni 2009

Uppdatering lägesrapport Junior/Junia.

Vaknade av en blödning inatt ca kl: 02.30. Ringde till förlossningen och hon sa att det var nog ingen fara, men att jag kunde komma in för kontroll om jag var orolig. Eftersom jag inte kände bebisen röra sig, så tog jag beslutet att åka in för att kontrollera att allt var ok. Alltid oroligt då man blöder ju, med tanke på vad jag gått igenom under min graviditet.
Allt såg bra ut, och jag började få småvärkar med ca 3 minuter mellan dem, men de gjorde fortfarande inte särskillt ont och jag var inte öppen. Bebisen började nu sparka. Skönt att allt var bra. De sa att det förmodligen var en "teckenblödning" och kanske latensfasen som startat, och att det kanske är på G nu, men det kan fortfarande ta tid, dagar eller timmar.
Såklart att det kommer ta tid, här ska det minsann dras ut på tiden, tänker Junior/Junia.

Jag fick åka hem igen och ska nu vila, äta och invänta värkar.
Men här hemma har det varit 10 minuter mellan dem, skumt, och just nu känner jag ingenting alls. De är alltså oregelbundna och det är inte alls säkert att någon förlossning kommer att starta ännu.

Men där har ni en lägesrapport iallafall!!!

"Får du en blödning skall du omgående kontakta din förlossningsavdelning. Blödningar i samband med att förlossningen startar är ofta ofarliga, det är oftast ett tecken på att livmoderhalsen börjar öppna sig. Du bör dock som sagt alltid kontakta din förlossningsavdelning för säkerhets skull."

"Blödning:
När förlossningen startar kan man få en mindre blödning, ungefär som en liten menstruationsblödning. Inga stora mängder, men det kommer oftast färskt blod. På fackspråk kallas den för initialblödning och är ett tecken på att modermunnen börjar öppna sig. Livmoderhalsen och modermunnen är fulla av blodkärl under graviditeten och en del små kärl i den brister på grund av sammandragningarna. En blodblandad slemmig flytning är vanligt i samband med att värkarna börjar, och är inte farlig. Känner du dig osäker och orolig, ta kontakt med förlossningsavdelningen eller barnmorskan på mödravårdscentralen för rådgivning."

4 kommentarer:

fru olin sa...

jag tror på en 23/6 bebis!
tänk Elton föddes 23/1
och Melina 23/2
då vill Junior/Junia komma den 23:e också....

akiz sa...

Haha, ja det kanske e så det är :)

johanna sa...

ojoj här händer det grejer, du ska minsann gå igenom alla möjliga saker innan lilla junior/junia tänker komma. jag börjar bli lite smått irriterad på er buse nu som skräms sådär med blödning hit och dit, jag fick ju nästan hjärtinfarkt innan jag läst hela ditt inlägg klart. hoppas nu han behagar komma poff bums för nu vill vi leka =) massa pussar och buffar från kusin och johmamma

sara sa...

hej vännen! obbigt me falskalarm, en annan går med med värkar men vill inte åka in o bli hemskickad :( Så jag avaktar o än har inte ngn bebis velat komma ut. Tack, ja jag gillade dom bilderna, va så fina! Lukas e så förväntansfull :) Vill du inte va gravid fler ggr? Håller tummarna för er lilla guldklimp! KRAM PÅ DEJ VÄNNEN...sen är det låååånga promenade som väntar, lr va säger du:) KRAM