måndag 16 februari 2009

Mellan och Fian, håll tillgodo!!! Graviditetsvecka 22.

Imorgon vankar jag in i graviditetsvecka 22:

"Nu har barnet blivit ungefär 19 cm långt mellan huvud och stjärt och väger ca 500 g. Barnet har fått en dygnsrytm. Det både sover och är vaket. Antagligen är det som mest livligt när du vilar dig. Svettkörtlar har utvecklats och huden är inte lika genomskinlig.
Naglarna är fullt utvecklade och fortsätter att växa. Hjärnan växer mycket snabbt och speciellt den del som ligger mitt i hjärnan - germinal matrix. Dess uppgift är att tillverka hjärnceller fram till att barnet är fött och försvinner sedan. Barnets hjärna fortsätter dock att växa fram till fem års ålder. Ögonlocken täcker hela ögat. Barnet är känsligt för beröring och flyttar sig om du buffar på det. Lungblåsorna utvecklas men är vattenfyllda hela tiden i magen. Vätskan pressas ut vid födseln."

Hoppas att Mellan och Fian uppskattade detta inlägget, de älskar ju då jag skriver om mina graviditetsveckor ;)
Hahahaha!

3 kommentarer:

Anonym sa...

Jag är nog lika intresserad då jag är gravid, men annars så känns det inte riktigt lika intressant... puss

Mella sa...

Och jag kommer nog dessvärre aldrig tycka det är intressant ;)

Anonym sa...

lilla mella, vet du en sak, det tror jag<3
akiz jag kom just på att d hade varit mycket bättre om du låg före mig, så kunde jag läsa vad som ska hända ist för vad som hänt haha! puss