söndag 7 september 2008

Mommo och Offa!

Igår var vi och hälsade på min mormor och morfar.
Vi åkte först hem till mormor i huset och kramade om henne, gav henne en kasse med godsaker och pratade en liten stund.
Sedan tog vi bilen och hälsade på morfar som är på ett älderboende i Västervik.
Mormor tog vi med oss.

Det var så himla roligt att träffa dem igen, och de blev så glada över att Peter följde med.
Mormor sa att det var något hon sent skulle glömma.
Så söt.
De älskar Peter och frågar alltid efter honom.

Vi fikade på kaffe och mandelkubb, kaffebröd och mazariner från König/Holmgrens hovkonditori :)
Det tycker dem är lyxigt, när jag tar med mig godsaker från mitt jobb.

När morfar skulle gå ut i matsalen och äta middag lämnade vi mormor och morfar för sig själva en stund.
Vi gick ut på stan och jag shoppade ännu en långkofta och ett par overkneestrumpor.
Oliver gick till leksaksaffären och köpte en stilettkam, såg ut som en kniv men det var en kam i den.

Sedan gick vi tillbaka till Mommo och Offa och pratade en stund och sedan sa vi hej då till Offa.
Vi åkte hem till huset och åt mat som mamma tagit med sig.
Hon hade lagat fläskfilé med potatisgratäng, kantarellsås och kokta morötter. Mums!
Efter maten diskade mamma och jag plockade fram fika igen.
Vi drack kaffe och åt dammsugare, sedan var vi proppmätta.

Det var roligt att få träffa dem igen, men varje gång jag träffar morfar så känns det som den sista.
Det är så sorgligt att gå ut ur rummet och inte veta om man hinner träffa honom igen.
Man vet inte hur länge till vi får ha vår gamla Abbe kvar, men så som han har kämpat med alla proppar, strokes och sjukdomar och fortfarande lever, så kommer han nog att överleva oss allihop, och jag är så glad att han finns!
Jag och morfar sjöng "en kväll i juni" tillsammans, den låten som jag tänker på honom när jag hör. Han älskar sång och musik och har själv ägnat sig mycket åt det i sitt liv.
Han är gammal och trött men han sjunger ännu och har även sitt barnasinne kvar. Sitt älskade munspel har han också med sig!

Jag är så glad att jag har min mormor och morfar, Mommo och Offa!

Inga kommentarer: