måndag 29 december 2008

Graviditetsvecka 15.


Graviditetsvecka 15:
Fostret kan suga på fingrarna. Huden är fortfarande mycket tunn. Barnet börjar lagra kalcium för att utveckla skelettet. Fostret har i princip formats färdigt. Även ansiktet är klart och tydligt, men öronen utvecklas fortfarande lite. Barnet kan hicka. Om du känner fosterrörelser nu kan det kännas som regelbundna tickning.

Ditt barn är 104-114mm långt mellan huvud och stjärt och väger omkring 50g. Barnets revben, blodkärl och näthinnor syns tydligt genom den lövtunna huden. Huden börjar täckas av lanugohår, mycket fina hårstrån som hjälper barnet att reglera kroppstemperaturen. Kroppsbehåringen följer mönstret på huden och bildar former som ser ut som fingeravtryck över hela kroppen. Hörseln fortsätter att utvecklas och i mellanörat börjar ett antal mycket små ben att hårdna. Eftersom hjärnans hörselcentrum inte har bildats än, är barnet inte medvetet om alla ljud. Fostervattnet som finns runt barnet leder dock ljud, så med tiden kommer barnet att börja uppfatta din röst och dina hjärtslag. Både huvudhår och ögonbryn blir grövre hos barnet. Har barnet anlag för mörkt hår börjar pigmentcellerna i hårsäckarna producera svart pigment.
Du kan känna att kläderna börjar sitta åt.
-Jo, tack, jag kommer inte ens i mina tjockisjeans längre ;)

3 kommentarer:

Anonym sa...

är det inte julmaten då???? du verkar ju ha ätit mycket gott i jul...

Anonym sa...

tjockisjeans gumman, det syns egentligen inte mycket alls men jag vet hur det känns! tänk på mig min stackare där folk blir generade när dom frågar om när jag ska ha och jag svarar maj! lite kraftig my as jag är!

Anonym sa...

Jo visst är det även maten!!!
jo det syns visst, inte att jag e gravid men att jag lagt på mig massa kg, dvs 4 sånna.idag var det två sa att det syntes,och de blev chockade då jag sa att jag skulle ha i juni...hahahaha, jag kommer bli som en elefant!!!!

Mella och jag ska börja gå igen efter nyår!!!då ska några matkilon bort!