lördag 18 oktober 2008

Inflyttning i Stua!

Idag gick vi upp tidigt för att hinna med så mycket som möjligt innan vi skulle åka till stugan.
Vi åkte till Jula och handlade lite värmeljus, en Porta potti (husvagnstoa), en vattendunk med kran, en stickad rånarluva för kalla vintrar och lite annat smått och gott. Sedan gick vi in på Maxi och handlade lite till matsäcken.
Frallor, räkost, smörgåstårta, bananer och mjölk.

Med fullpackad bil körde vi genom vackra fält och skogar till vår stua!


Väl framme i stugan så lastade vi in allt, Peter tände en brasa i kaminen och jag dukade fram frukosten. Frallor, räkost och kaffe!



Självklart dricker vi vårt morgonkaffe i våra stugmuggar, en blå med myror och barr på och en gul med nyckelpigor på. Passar utmärkt!

Sedan var det dax att plocka upp alla sakerna inne i stua och fixa iordning lite i snickerboa.
Utanför snickerboa står två gamla vagnshjul till en hästkärra.
En gammal gubbe från förr körde med dessa hjul med sin häst och vagn mellan Påryd, där jag är uppvuxen, och Kalmar till torget för att sälja frukt och grönt. Lite kul faktiskt att ha dessa vagnshjul.

Inne i snickarboa hängde vi snyggt och prydligt upp min fina grep som jag fick av min pappa i 30-årspressent :) (Till vänster)

Han som sålde stugan till oss lämnade kvar en massa bra grejer! Peter fick se en mus där inne också, och det var inte min om man säger så :)
Hua!

Bla räfsor så Peter började duktigt att räfsa upp alla dumma löv som ligger överallt på heeeeeela tomten!

Jag invigde mina nya stövlar!

Och så spikade vi upp en gammal hästsko över dörren till vår stua som vi hoppas ska bringa lycka!

Till lunch åt vi smörgåstårta!

Jag provade min nya rånarluva och så kom Nettan, Mr Toan och Junior på besök.
Virva och Tage hade också varit förbi och hälsat på en stund tidigare.

Vi bjöd på kanelbullar och mjölk! Sedan gjorde vi husesyn och Junior älskade vår stora tomt med alla små bodar.

Sedan åkte vi alla hem till oss och tittade på tv, drack vin och åt Pizza, ja, idag igen!
Jag ska bli en fet torparmora jag :)
Imorgon ska vi ha mamma och pappa på besök i stua! Då ska vi blåsa löv med pappas lövblås!

2 kommentarer:

Mella sa...

Blev inget besök från mig idag, men kommer snart! Tack för en god frukost och mysig pratstund. Du är den klokaste jag känner :) Ses i veckan! Puss

Anonym sa...

åhhh gumman, tack. Tack själv för trevligt frukostsällskap! Välkommen till stua!