fredag 25 januari 2008

Akiz dilemma!

En ung kvinna håller på att dö och behöver akut hjälp, varje sekund är dyrbar, hennes liv hänger på dem.

En ambulans är redan på väg, men när ambulansen närmar sig ett obevakat övergångsställe går det en förvirrad, gammal tant med rollator på vägen, och hon är såååå låååångsaaaaaaaaaaam som bara gamla tanter med rollatorer kan vara!

Så vad gör ambulansföraren?
Om han väntar och låter tanten gå över, dör den unga kvinnan, och om han fortsätter att köra dör den förvirrade gamla tanten.

Vad tycker ni, kära läsare?

Detta var något som jag frågade min kära mamma en gång då jag var yngre, och hon kom med alla möjliga bra svar, varpå jag kom med andra argument och påståenden.
Tillslut hade mamma inga bra svar längre, så hon svarar lite surt:
- Men kör över kärringen!!
Och jag blev tyst!

Haha, det är sant! Vilken elak människa jag är!

1 kommentar:

Anonym sa...

jag tycker han ska släppa över tanten.... för annars är det legitimt att ta valet över liv och död i egna händer. om det istället beror på olyckliga omständigheter så är det en annan sak. kanske mer tragiskt, men so what...? jag tror aldrig man får ta sig den rätten att bestämma vems liv som är mest värt.... eller jag vet inte... det är verkligen ett dilemma.....