lördag 31 oktober 2009

Träffad av ett mail

"Jobbiga stunder kommer alltid förr eller senare. Du blir trött och irriterad och kanske får skuldkänslor. Det blir lätt till en ond spiral - du är irriterad, ditt barn känner detta och skriker än mer. Det blir en jobbig situation med en känsla av att inte räcka till. Som förälder behöver du få ett avbrott på några timmar och vara för dig själv. Viktigast är att du vågar erkänna att du behöver hjälp och kan ta emot den utan dåligt samvete."

Så stod det i ett reklam-mail jag fick härom dagen för föräldrar, jag kände mig träffad!!!
Jag är trött, jag känner ständigt dåligt samvete och känner att jag inte räcker till. Jag vet innerst inne att jag gör det och att jag är en bra mamma, men ibland kryper det i hela kroppen på mig när jag hör henne pipa och gnälla. Det är helt normalt att bli irriterad, men oj så dåligt samvete man får! Hon är ju bara en bebis och kan inte säga vad hon vill, hon kan inte hämta mat eller napp själv och hon kan inte gå dit hon vill själv.
Lilla gumman!!!

Men ibland behöver man få avlastning (fast jag "hatar" det, jag vill och kan själv) och igår fick jag och Peter egentid. Vi var på en liten fest hos Jonas som fyllt år och min mamma och syster passade Alva. Tycker inte om att lämna bort henne eftersom att hon är så gnällig om kvällarna, men det hade gått så himla bra! Mamma och syster har verkligen hjälpt mig med att komma på och förstå vad det är hon vill vid olika tillfällen, de har gett mig massa tips och råd och som jag trott hela tiden så är lugn och ro A och O om kvällarna.
I morse tog Peter Alva och jag fick vila. Det är så himla mycket värt!
Tack mamma och syster för hjälpen igår och tack älskling för att jag fick vila imorse.

(Jag har ju fått börja gå upp om nätterna nu igen för att mata min skatt och genast blir man en tröttare mamma. Är jag bara utvilad går allt så mycket lättare!)

3 kommentarer:

Anonym sa...

Du vet att det bara är att fråga ,vi kommer jättegärna och ställer upp det vet du ....om ni vill gå på bio ut och äta mm ...är det lättare så kan vi vara hemma hos er ...........Och det har inget med att göra att man måste klara sig själv ..........alla behöver lite egen tid både du och peter med för att ni sen ska vara glada föräldrar igen /farmor

Nettis_75 sa...

Klart att vi ställer upp gumman! Du kan alltid lita på familjen ju!!!! Pussa!!!

Nettis_75 sa...

Och... Du ÄR en bra mamma! Du måste bara inse det själv!!!! Love you!!