söndag 13 april 2008

På utflykt med tryffelsvinet och svingrisen+ Virva fyller år.

Idag har det varit en dag med blandade känslor.
Sorgligt, roligt och härligt lustigt!

Farmor mår ju inte så bra och det går man ju och tänker mycket på. Jag och syster var och hälsade på henne en runda igår i allafall och skulle hälsa på idag också, men det var så många andra där, så vi stannade hemma.

Istället kom Virva och Tage till oss på kaffe och muffins, och sedan åkte vi med dem hem för att fira Virva som fyller år i morgon. Hurra, Hurra!!!
Men först skulle vi gå en långpromenad i skogen tänkte vi!



I Kristvallabrunn på vägen till skogen.

Vi hittade blåsippor och vitsippor som vi plockade och fotade. Vi plockar alltid vitsippor innan Virvas födelsedag och det gjorde vi även i år. Och då är det VÅÅÅÅR!!


Akizen i blå/vitsippeland!


Makrosippor.


Fin makrosippa.


Vi hittade stora bökhålor i marken och Tage sa att det nog var vildsvin som varit där.
Efter en stund undrade Viva om det verkligen var "tryffelsvin" som varit där. Hon kom inte ihåg att det visst hette vildsvin. Haha, det blev jättekul en stund med asgarv. Och eftersom att jag är en svingris så blev det plötsligt två grisar i skogen. Tryffelsvinet och svingrisen.



Vi gick vidare och Virva hittade ett fint träd som hon ville ställa mig och Peter vid för att fota lite. Hon arrangerade allt, och snällt lydde vi hennes uppmaningar om hur vi skulle stå och vad vi skulle göra. Ehhhh! Så sött!


Vidare på vår vandring gjorde vi Stina Dabrowskihopp. Jag slog mig på en rot i nedfallet.
Aj, jävla skog :) Då ville jag hem till stan för några sekunder. Men det gick över och vi fortsatte vår skogsmullepromenad. Virva och jag pratade och pratade och frågade och undrade och tjattrade och var kissiga och var hungriga och var trötta och var varma och är vi inte framme snart???? och..........


Hittade en stubbe att fota lite vid. Här har vi "Gubben på stubben". Fy fan så ful med puh-pinnen i handen. :)



Därefter kom vi till ett helveteskap som vi var tvungna att hoppa över. Ingen trillade i.
Synd!!, det hade varit kul om Peter trillat i och blivit blöt, det hade förmodligen blivit det roligaste idag.

Sedan hittade jag den där grankojan i skogen som jag hellre bor i än i ett ruckel, som jag bloggat om tidigare. Och kottar som kan trilla ner i huvudet, fanns det gott om.



Vidare på vår vandring så kom vi till ett älgatorn. Gissa vem som var tvungen att klättra upp för att spana efter älgar.......


.....om inte Akizen.



Väl uppe var jag så exalterad över att ens ha kommit upp med livet i behåll, att jag glömde spana.


Och sedan vågade jag inte gå ner igen.
-Vänd dig om och gå baklänges, sa Tage.
-Hoppa, sa Peter.
Dumma!!
Väl nere på marken och säkerheten igen, så fortsatte vi vår vandring och kom till lingonskogen.
Makrobild igen.


Sedan var rundan slut och vi var ute ur mulleskogen igen, välbehållna, trots tryffelsvin och älgatorn.

Då vi var hemma igen var vi så trötta, så alla lade sig på soffan och vilade. Då kom Johanna och Robin hem också. Johanna och jag roade oss med att göra fula grimaser i makro.


Jag vet inte vem som är fulast, men jag tror att jag vann.


Johanna sa att hon blev jättenöjd med sin grimas, då jag visade henne bilden.
Ehh, hur kan man ens bli nöjd över en grimas?
Fina flickor i rödrutigt. RÖ-RUTI-REGN-ROCK!


Virva fixade i köket under tiden som vi vilade oss. Hemmagjord smörgåstårta, mummmmmms!
Och visst är hon fin i sin nya blus som hon fick av Johanna och Robin i födelsedagspresent.
Av Peter, mig, Fia och Isak fick hon en mat-och-vinbok och en flaska fint, rött vin.
Saknade Fian och Isak vid bordet. Det var tomt utan dem.


Efter maten ville Tjorven ha glass. Vi andra åt rulltårta med grädde och sylt. Smaskigt! Jag underhöll med Astrid Lindgrens Lotta på Bråkmakargatan-kollijox-historia, och Madicken!

Mätta, nöjda och belåtna åkte vi sedan hem och där fortsätter historien.......

3 kommentarer:

Anonym sa...

jo himla nöjd med min grimas är jag haha! va fina vi är i våra rutiga tröjs å virvan va jättefin i sin nya blus!!!

Anonym sa...

Tyyyyst!

Anonym sa...

Ha ha ha...så söta ni är tjejer! Tycker om er flikks!