fredag 10 september 2010

Frågor till er!

När somnar era barn på kvällen?
När vaknar de?
Äter de på natten?
Hur är det på helgen?

Alva har haft olika sovmönster genom sin uppväxt och nu för tiden somnar hon vanligtvis runt 20:00 på kvällen och vaknar mellan 06:00-07.30 på morgonen, vilket jag tycker är skitjobbigt!
Hon har tidigare sovit till nästan 08:30-09:00 innan, med ett mål välling runt 05.00 och ibland även något nattmål.
Men inte nu längre! Nu sover hon hela natten utan välling (skönt), men om hon skulle vakna runt 05.00 somnar hon inte om längre.

Oftast vaknar hon runt 06.00 och vill ha välling för att sedan gå upp!
Gaaaaah!!!! Jag önskar att det var som förr igen, då hon somnade om igen efter vällingen och sov till typ 08:30!

Har det med de nya dagisrutinerna att göra? Eller kommer tidiga morgnar med åldern?

Jag har läst på andras bloggar att de är uppe i ottan och ser på barnprogram med allt för morgonpigga barn och jag har trott att det aldrig skulle drabba oss eftersom att Alva alltid sovit bra på morgonen.
Men nu är vi där själva och jag blir galen.
Det spelar ingen roll om vi har henne uppe senare om kvällarna, hon vaknar tidigt iallafall!

Men jag antar att det är så här det ska vara, att det är fullständigt normalt, men det är för mig inte alls OK!
Jag VILL INTE vara uppe i ottan och se på Svamp Bob och annat skit! :)
Jag vill sova!

8 kommentarer:

Malin Unger ( fd Svensson ) sa...

Min Emma ( snart 21 mån ) somnar runt 19.30 - 20.00 tiden och sover till ca 7.30 tiden. Hon vaknar inte på natten för att äta, om hon vaknar så är det för att hon har drömt något och somnar snabbt om igen. Det kan hända att hon kommer in och lägger sig hos oss på natten men det är inte ofta.
Emma har aldrig velat ha välling utan en stund innan hon lägger sig äter hon smörgås och gröt el yoggi.
Sedan vi bytte säng till Emma och hon nu har en som hon lätt kan gå ur själv så har hennes sovrutiner ändrats till 100ggr bättre.
Det är mycket lättare att lägga henne på kvällen oxå.
På morgonen äter hon frukost, ungefär samma som kvällsmaten.
Det är verkligen olika med barns sovrutiner. Vi har vänner som går upp 5-6 varje morgon, vardag som helg.
Vi kändes oss riktigt uppgivna och uttröttade ett tag när Emma vaknade på nätterna och sen heller inte ville sova på morgonen men nu har det som tur är vänt.
Och sen Emma började på dagis är hon väldigt trött på kvällarna och går själv in i sängen ibland och säger natt natt och visar att hon vill sova :)

johanna sa...

du vet ju hur min tös håller låda om kvällar nätter mornar!!! och nä jag är väl inte helt nöjd heller =)

men jag hörde mig lite för idag.. och just en sak som jag faktiskt tror kommer bli bättre med åren.. ( sen är såklart alla olika, vissa är ju morgonmänniskor andra inte)
men just det här med tidiga mornar kan bli bättre, för jag fick höra om just det här när dom blir lite äldre och kan njuta av att tex ligga och morna sig och mysa i sängen bara för det är skönt. dom vet liksom när dom blir lite äldre att det inte gör nåt om man vilar lite leksakerna finns kvar även sen! typ !

Fredrik Nygren sa...

Tycker sömnrytmen låter helt normal. Jag har två grabbar (sju och två år) som båda brukar lägga sig vid ungefär samma tid som Alva och vaknar någon gång mellan 06.00 och 07.00. Det må vara tidigt (särskilt på helgerna), men är trots allt ganska okej om man, som jag, jobbar dagtid och ska i väg till skola och förskola på morgonen. Jag slipper vanligtvis att dra upp barnen ur sängen på morgonen och vi hinner äta frukost tillsammans.

Ett alternativ är förstås att senarelägga läggningen. Risken är förstås att du får en trött unge på morgonen och på förskolan.

sara sa...

hej vännen! Mina barn är kända för att vara sjusovare..som sin mamma, fast jag klagar inte:) Visst har man märkt av olika sovmönster men jag går mer efter det att dom får sova o vakna när dom vill. dom känner av det där själva. Givetvis så måste ju dom tidigare i säng när det e skola o dagis men då måste man också upp tidigare på morgonen men på helger eller dagar man e ledig så brukar dom få sova så länge dom vill:) Hoppas du slipper svamp bob. kram vännen

mammatajkon sa...

båda våra barn somnar oftast ca 20. Vi lägger dem oftast samma tid både vardag som helg, (men är vi iväg får de var uppe längre), men nån gång i veckan är de vakna till ca 22.
de vaknar mellan 05.00-07.30.
Spelar oftast ingen roll om vi lägger dem senare, de sover oftast inte längre för det. Elton äter ibland på nätterna. och ibland har han en vakenperiod på natten, men det har blivit bättre med det. Sigge åt på natten fram tills han var 3 år! men det gör han inte nu och det är så skönt! Däremot vaknar han oftast ett par tre ggr per natt och är lite ledsen. men oftast går det bra att söva om.
ja, det kan säkert ha med hennes nya rutiner att göra. Ibland kan det ju hjälpa att ta bort sovandet på dagen, men det är ju inte alltid det hjälper. Elton sover ibland inte på dagen, då sover han oftast lite mer på natten. men sällan mer än 9 timmar på en natt.
alla barn är ju så olika. men du, snart kan hon se svampbob själv i soffan och du kan ligga och slösova bredvid.....

Fia sa...

Hahahahaha. Men kan ni inte kolla Gossip Girl och nip/tuck istället??? Jag tycker Sidding börjat vakna tidigare han med, men nu har han iofs varit sjuk i 2 veckor eller mer, men han sov alltid till halv nio eller nio innan. Nu är det Lyx om han sover till 8. Och han går ju inte ens på dagis. Vi lägger han vid 20.00-20.30 men som du säger, de dagar han varit uppe längre spelar ingen roll, han vaknar samma tid.

Jag tror barn är som skalman, dom har en inbyggd mat och sovklocka.

Cissi sa...

Ed somnar typ vid 20 och vaknar i regel mellan 6-7. Han äter inte och sover hela natten. Efter någon eller ett par timmar somnar han om och sover ett par timmar till.
Spelar ingen roll här heller om han är vaken längre utan han vaknar samma tid ändå.

Jag tycker ju att det är rätt mysigt att gå upp tidigt så mig gör det ingenting. Du får skicka hem Alva hit ;)

Anonym sa...

Det är helt normalt att ett barn i den åldern inte har lika stort sömnbehov som när de var bebisar. Du får helt enkelt vänja dig:-)