söndag 22 juni 2008

Midsommar på ön!

DAG 1 I torsdags bar det av till ön och stugan för att fira midsommar.
Jag, Peter, Fia, Isak, Robin, Johanna, Michelle och Andreas skulle fira midsommar i dagarna 3.



Ön ligger i Kolboda och Isak var kapten. Man får ro ut själva till ön och stugan som vi hyrt. Det är bara ca 15o meter från fastlandet så det är inte så lång bit att ro.

En underbar ö med en mysig, röd liten stuga.


Verandan ligger mot vattnet, så vi hade utsikt över havet. Underbart!



Fia hade ordnat med allt, handlat, fixat och pyntat. Så fint!


Midsommarblommor stod prydligt i en vas på bordet, och känslan av midsommar började redan här.



Då vi kommit iordning korkade vi upp vinet medan killarna sköt lite luftpistol. Jag sköt ner en ölburk på första skottet! Pricksäker skytt!


Senare på kvällen tände vi grillarna och mös i mörkret med värmeljus, filtar och vin.

Det smakade gott med grillat och efter maten satt vi och pratade lite sedan gick vi alla och la oss.





DAG 2


På midsommaraftons morgon vaknade vi alla ganska tidigt efter att ha sovit trångt och varmt. Vi dukade upp frukostbordet ute på verandan och solen sken. Efter frukosten åkte killarna ut med båten och fiskade medan tjejerna och Robin var kvar vid stugan och solade, plockade blommor och band midsommarkransar.
Johanna och jag gick ner till den lilla sandstranden och svalkade våra fötter.




Här binder jag min midsommarkrans.


Peter och jag midsommarfina, visst blev min krans fin!!!


Min nya midsommarklänning köpte jag på Gina Trico för 199 kr. Jag bytte ut det blå bandet mot ett vitt sidenband som jag köpte på Fabriksboden för 18 kr. Marin utstyrsel!

Vid 15-tiden dukade vi upp midsommarmaten. Sill, nypotatis, gräddfil, picnicbog, nubbe och annat gott. Tyvärr började det regna och blåsa så det blev ganska kallt.

Efter maten blev det fint väder igen som tur var, och då gick vi en tipsrunda som Fia ordnat vars svar var tävlingar som skulle avgöra de rätta svaren. Kul idé!
Den här frågan tex, gick ut på att äta två mariekex och vissla först. Johanna vann. Hade man tippat 2 fick man alltså 1 poäng.
Ingen visste i förväg vad frågorna betydde så det blev lite roliga fantasier. Haha!

Peter med en korv i snöre mellan benen. De skulle få korven i gungning utan händer och sedan ta ett bett på den.
Det såg skitkul ut då de juckade loss.
Frågan var: Vem juckar bäst. Peter vann!!! Jag hade tippat på honom och fick därmed 1 poäng!




Vi fortsatte med olika stafetter och luftpistoltävling. Peter vann tipsrundan och fick en påse klubbor. Mitt lag vann sedan stafetterna och fick Gott-och-blandatgodis.


Efter lekarna gick vi in och gjorde en jordgubbstårta och kokade kaffe. Sockerkaksbottnar, vaniljkesella, mosade jordgubbar, grädde och jordgubbar. SMASKENS!
Visst blev den fin!


Vi åt tårta och drack kaffe och därefter tog Peter fram gitarren och alla sjöng med. Vi fortsatte festandet och senare på kvällen tände vi grillarna och grillade fläskfilé och åt annat gott till det.

Peter är världens bästa grillmästare. Det var så gott!

Det var fullmåne och alla fångade den vackra månen på bild i sina kameror.
Vid 01-tiden var de flesta trötta så vi gick och la oss efter att ha plockat iordning lite.
På lördagmorgonen åt vi frukost inne, eftersom det tok-åskade, och sedan städade vi stugan och åkte hem till Kalmar.
Det har varit en alldeles underbar midsommar i glada vänners lag och faktiskt ganska skapligt väder ändå, trots kyla och regn mellanåt.
På lördagkvällen gick alla i Lá familia till Stekhuset och åt en god middag och avslutade kvällen hemma hos Virva och Tage med glass och körsbär i rom.
Idag har Peter och jag bara slappat och vid 16-tiden bjöd Virva och Tage på middag. Gorgonzolafylld fläskfilé med potatis och gräddsås.
Nu är man bara så mätt efter all god mat som midsommarhelgen fört med sig, så den planerade hämtpizzan för ikväll hoppar vi över :)
RAAAAAAP!

1 kommentar:

Anonym sa...

mysigt ni verkar ha haft!