måndag 13 december 2010

Lucia!

Idag började vi dagen med att Lussa för pappa på sängen. Alva var tärna och mamma var lusse-björn med glitter i håret (hade min bruna lurviga morgonrock på mig). Vi tände ett ljus och gick in till pappa och sjöng "Sankta Lucia".


Sedan gick vi upp, skickade iväg pappa till Livset för att köpa frallor och så åt vi frukost tillsammans, kaffe, frallor och lussekatter.
Efter frukosten gav vi Alva alla mediciner och klädde på oss. Alva hade fortfarande feber, 38.
När det sedan var dax för pappa att åka till jobbet var det även dax för Alva att sova middag. Johanna kom förbi en stund och sällskapade mig över en kopp kaffe. (Det var jättekul att få träffa dig igen gumman, det var ju hur länge sedan som helst nu. Tack för att du kom!)
När Alva vaknade lekte hon med Johanna en stund och sedan var det dax för Johanna att åka och titta på Nouvelles Luciatåg på dagis.
Alva och jag gick ut i köket och lagade middag, pasta med kyckling och pastasås.
Efter det bakade vi chokladbollar och bjöd in morfar på Lussefika.

Jag klädde på Alva Lucianattlinnet igen och så lussade vi för morfar när han kom och så fikade vi. Lite konstigt Lussefika kanske, men har man varken saffran eller pepparkakskryddor hemma, får det duga med chokladbollar!
Lite senare kom också mormor förbi och då blev det fika igen, men den här gången sprang jag ner till Livset och köpte lussekatter.
Både mormor och morfar uppskattade Alvas och mitt lilla lussefirande och de tyckte att Alva var såååååå fin!
Det blev ju ett lyckat Lussefirande iallafall, trots feber och öroninflammation!

2 kommentarer:

johanna w sa...

så fina, och så duktiga ni är som lussebakar och firar trots sjukdom. jätte kul att äntligen får träffa dig min söta akiz och självklart dig min gulleplutt alving

Anonym sa...

Jösses så söt liten Lucia /Farmor