måndag 22 oktober 2007

Fredags-käk med mästerkocken!!

I fredags var det jag som fick vara mästerkock. Peter jobbade kväll, så han bad mig att laga maten inför Idol. PANIK 1 !!!
-Shit, tänke jag, hur ska detta sluta?!
Ut i spöregnet för att handla, Robin följde med som sällskap.
På konsum fick jag en black out, visste inte alls vad jag skulle våga ge mig på ( laga mat är ju inte min bästa sida). Robin hjälpte mig, han tipsade om köttfärsfyllda paprikor med ris, lätt och gott!
PANIK 2 !!!
-Men visst, jag skulle nog lyckas, tänkte jag.

Det började bra. Klockan 19. 00 började jag att förbereda allt och lufta vinet, och lyckades med det utan att få kork i vinet.
Jag lyckades jättebra med att bryna färsen, men med paprikorna i ugnen på "snabben" = inte bra, så kom det första snedsteget:
Brända paprikor på ytan, PANIK 3 !!! Fick ut paprikorna i tid och lyckades skrapa bort lite bränt och fyllde dem fint med färsen. PANIK 4 !!! Riset kokar torrt, så jag häller på mer vatten, sätter in paprikorna i ugnen igen och diskar upp. PANIK 5 !!! Överkokar riset till en gröt. SUCK!!! Slänger riset och kokar en ny sats, lyckas och känner mig kallsvettig. Men tillslut blir allt bra och jag får fram allt lagom i tid till Idol kl 20.00.

Det blev faktiskt jättegott, och Peter sa att han var imponerad. Hahahaha!!!
Vi hade en jättemysig kväll, och somnade senare som en stock efter dagens bestyr.


Förbereder maten.
Luftar vinet.

Bryner färsen. Än så länge går det bra.


En ovanlig bild, jag vid spisen. (Peters plats)








Bränner vid och överkokar riset.





En ny sats ris blir ett lyckat resultat.






Tadaaaaaa ;)
Köttfärsfyllda paprikor med ris och kalla såser.







Mys i soffan till Idol.









Och så dessert, Café au lait med Marsglass och nogatsås.







5 kommentarer:

Akiz sa...

det var äcklig mat!!!

Anonym sa...

Kan du inte blogga om din lördagskväll som mästerkock??? hur du i sista minuten kommer på knepet att låna vår telefon "för att se när bussen går" och sen ringa din egen mobil just när maten ska börja lagas.......

Det är ju en prestation i sig!!
KRAM

Anonym sa...

Hej gumman! Det såg riktigt gott ut det där ju :) Tar gärna receptet, måste ju gå att göra en vegetarisk variant med quornfärs.. Du kan väl skicka det på Facebook? Kram

Anonym sa...

haha, eva, det var ju inte riktigt sant.hahahaha. det var peter som skerv det förra inlägget av akiz, inte jag... dumma peter, det var inte alls äcklig mat..haha

Anonym sa...

mella!!
sätt ugnen på 225 grader,

koka ris,

skär av toppen på paprikorna,ta ur kärnhusset och sätt in dem i mitten av ugnen i en smord ugnssäker form medan du bryner färs och hackad lök
tillsätt taccokryddpåse och vatten ,
låt koka en stund.

ta ut paprikorna och fyll dem med färsblandningen och strö övert med riven ost, och låt dem stå i ugnen tills osten fått färg...

klart..

servera med kalla såser, tex creme fraiche med paprika,chillismak och naturell gräddfil.