söndag 28 november 2010

Julpyntat och klart!

I lördags började vi redan klockan 08.00 med att ta tag i adventstädandet. Peter låg kvar en timme medan jag och Alva åt frukost och började med att frosta ur frysen. Sedan drog storstädandet igång. Vi dammade, dammsög, moppade golven och skurade toaletten. När allt var klart gick jag till frissan och fick bli ompysslad i tre timmar medan Alva sov och Peter slappade.

När jag kom hem hade vi fått finfrämmat av Sid, Fia, Tage och Virva som kom med munkar. Vi satte på kaffet och fikade. Alva fick en Pippi-docka av snälla farmor och farfar!

När de hade gått hem beställde jag och Peter plankstek från Table 20, som jag fick åka iväg och hämta i snöstormen. Jag såg inte en meter framför bilen, men jag kom hem helskinad med plankorna i behåll. Peter hade fixat förrätten under tiden. Ugnsgratinerad hummer.


Efter maten satte vi på julmusik och började julpynta. Alva sprang mellan köket där ostbågarna fanns och vardagsrummet där vi höll på med att julpynta.


Hon satt vid kakelugnen och åt sina ostbågar och så hjälpte hon Peter att klä granen.

Japp, vi har gran redan!!!! Eftersom att jag slänger ut allt vad jul heter på nyårsdagen, så vill jag känna julkänslan tiden innan jul. Därför har vi börjat med att klä granen till första advent så att vi får njuta av vår vackra gran lite längre än bara en vecka som det annars hade blivit.
När jag var liten tog vi in granen dagen innan julafton och klädde den, men då hade ju mamma och pappa kvar den till 20 dag knut också-Det vill inte jag!!!! Därför gör vi så här istället.

Efter pyntandet somnade Alva som en stock!

Inga kommentarer: