torsdag 20 oktober 2011

Alva skriver....

I veckan går jag in till Alva som sitter och ritar med sina färgpennor i sitt rum.
-Titta mamma, A som i Alva!!!, säger Alva och pekar på pappret.
Min lilla tjej har försökt att skriva A och för att vara 2 år tycker jag att hon är såååå duktig!


När Alva var runt ett år fick hon en leksaksdator av sin farfar som hon fullkomligt älskat att sitta med. Hon har tryckt och tryckt och sedan ett halvår tillbaka har hon spelat ett spel på datorn som det regnar ner bokstäver på och så ska man trycka på rätt bokstav på tangentbordet. Alva har prickat in alla bokstäver och även lärt sig vissa bokstäver.

Hon sitter och tittar i tidningar, på mjölkpaket och i böcker och letar efter bokstäver som hon kan. Nu kan hon A som i Alva, P som i pappa, M som i mamma, N som i moster Nettan, Ä som i äpple och Z. Idag lekte hon med kylskåpsmagneter hos Melina och då satt ett M upp och ner på kylskåpet och då säger Alva:


-Dubbelve! (W)


Så visst finns det ett stort intresse i Alva för bokstäver!

3 kommentarer:

Anonym sa...

Alltså .......hon är bara för duktig lilla Alven ,det är då tidigt må jag säga.kram Farmor

johanna w sa...

så himla duktig!!! stora tjejen!

Mormor sa...

Men..... helt otroligt!!!
Jag hörde på radion härom dagen att man har konstaterat att barn lär sig bokstäver bättre med hjälp av datorer. Då kan barnen koncentrera sig på bokstäverna och slipper lägga all energi på att forma dem. Men Alva lyckas ju med det också! Heja Alva!!!!